Boktips: Niceville

Hej alla kulturglada!

Idag är det så himla fint väder så jag kan inte hålla mig inne. Ska sätta mig i solen och fortsätta med boken jag läser: Niceville!

Boken handlar om rasskillnaden mellan svarta och vita i USA i mitten av 1900-talet. Handlingen utspelar sig i en sydstat och där en ung kvinna i 20-årsåldern med författardrömmar bestämmer sig för att intervjua de mörkhyade hemhjälperna i trakten, ett mycket farligt uppdrag som hade straffats hårt på den tiden. Boken är inte bara skriven i hennes perspektiv, man får även se genom två av de mörkhyade kvinnornas ögon. Det är en spektakulär bok och skildrar otroligt bra hur det var på den tiden. Den behandlar humor och spänning med en otrolig balans.
Originaltiteln är "The Help" och boken har även filmatiserats 2011, regisserad av Tate Taylor. Octavia Spencer vann en Oscar för bästa biroll som Minny Jackson.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0